Co to w ogóle jest joga?
Komentarze: 7
Większość osób słyszało słowo joga, ale mało kto wie co to w ogóle jest....
Co oznacza słowo joga?
Słowo joga ma korzenie w sanskryckim słowie "yuj", które oznacza między innymi "unia", "zjednoczenie", "kontrola", "jedność", "połączenie". Można je tłumaczyć też jako "koncentrować", "łączyć", "skupiać", "kierować".
Osho o jodze
Osho, jeden z najbardziej znanych, obecnie żyjących filozofów hinduski w swojej książce "Alfa and Omega" określał jogę jako czystą nauką, podobną do innych gałęzi nauki jak biologia, czy chemia. W nauce zdobywamy wiedzę przez doświadczenia, natomiast w jodze, przez doświadczanie. Doświadczenia i doświadczanie różnią się jedynie kierunkiem, w jakmi prowadzi się badania, doświadczenia ukierunkowane są na otaczający świat, a doświadczanie na wewnętrzny, dlatego dzięki jodze uczymy się o sobie samym.
B.K.S. Iyengar o jodze
B.K.S. Iyengar, jeden z najlepiej znanych joginów na świecie pisał w swojej książce "Drzewo jogi", że joga znaczy unię, a praktyka jogi to połączenie ciała z umysłem, a na bardziej zaawansowanym poziomie połączenia ciała, umysłu, inteligencji z głębinami duszy.
8 członów jogi opisanych w Joga Sutrach Patańdżalego
Patańdżali był wielkim filozofem hinduskim żyjącym ok. II w. p. n.e. Był autorem pierwszego dzieła poświęconego Jodze: „Jogasutry”. W swoim dziele zebrał i usystematyzował wiedzę o Jodze i zapisał w zbiorze aforyzmów – 196 Sutr.
W drugiej sutrze Patańdźali podał definicję Jogi:
"Joga - powściąganie poruszeń świadomości"
Patańdżali podzielił jogę na 8 członów, z których jest zbudowana:
1. Yama – Ponadczasowe, międzyludzkie zasady etyki: niestosowanie przemocy, prawdomówność, nie kradnięcie, powściągliwość.
2. Niyama - Zasady postępowania względem siebie: czystość, zadowolenie, zaangażowanie, oddanie, poznawanie siebie.
3. Asana - wykonywanie ćwiczeń.
4. Pranajama - praca z oddechem.
5. Pratyahara – wycofanie zmysłów do wewnątrz.
6. Dharana - koncentracja.
7. Dhyana - medytacja.
8. Samadhi - stan wyższej świadomości, gdzie poczucie własnego ego rozpuszcza się w obiekcie medytacji.
Dodaj komentarz